“RAHVUSLIKUD TÖÖD KÄSITÖÖ AINEKAVAS” (Juhendaja Anu Pink)
LÜHIÜLEVAADE: Minu magistritöö teema on „Rahvuslikud tööd käsitöö ainekavas“, kus esmalt uurisin pärimuse ja kultuuriõppe rolli õpilase arengus ning rahvakunsti osatähtsust põhikooli riiklikus õppekavas. Viisin läbi uurimus, millest selgus, et õpetajad väärtustavad kõnealust teemat ainekavas ning tutvustavad antud valdkonda nii teoreetiliselt kui ka praktiliste tööde näol.
Toetudes teoreetilisele peatükile ning uurimusele koostasin õppematerjali, kus pakkusin välja ideid, sh võimalikult efektiivse ajakasutuse juures, puudutada käsitöö ainetundides rahvakunsti teemat läbi praktiliste tööde.
Koostatud õppematerjal koosneb kolmest osast:
- Ideekaardid õpetajale, mis on välja töötatud kasutamiseks õpetajale. 25 ideekaarti pakuvad välja praktiliste tööde ideid, hõlmates endas kudumise, tikkimise, heegeldamise, õmblemise ning erinevate tehnoloogiate kombineerimist, kus aluseks on inspiratsioon rahvakunstist.
- Viis tööjuhist õpilasele, kus juhis toetab ideekaardi konkreetset tööetappi, annab võimaluse õpilasele iseseisvalt töö sooritada, lahendada tekkivaid probleeme ning võtta vastu otsuseid.
- Fotografeeritud esemekogu, kus tegin näidisesemeks 10 ideekaardil olevat praktilist tööd. Esemete pildistamisel viisin need erinevatesse keskkondadesse ja tegevustesse, et anda aimdust, kuidas oma eset esitleda.
Õppematerjalile andis tagasisidet kaks tegevõpetajat ning viisin ka ise tegevõpetajana läbi mõningaid õppevahendi osasid. Ekspertide ettepanekute põhjal ning õppematerjali läbiviimisel õpilastega korrigeerisin ja täiendasid materjali. Koostatud materjal on ajas muutuv, mis täieneb üheskoos õpilaste ja kaaskolleegidega.
Heli Esko
Lõputöö autor
TÜ Viljandi kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: kunstide ja tehnoloogia õpetaja
SUMMARY: The aim of the research is to find out which is the handicraft teachers readiness to do practical work what based in folk art, which techniques they use to go through the topics, and to work out a set of practical works to be used in the folk art at school stage 2 and 3.
The folk art goes through the basic school in the national curriculum from various school subjects. In the handicraft and domestic study syllabus, the learning process in folk art is explained in a written form.
32 teachers participated in the survey. It shows, that teachers consider the most valuable thing students receiving a diverse range of knowledge from Estonia’s cultural space. In lessons teachers teach this topic theoretically and with practical works.
By analyzing the results, it seems that the basic problems dealing with folk art topics are the limited time and small interest on the subject by students. Analyzing different materials and carrying out this survey gave the author a reason to develop the teaching material.
The teaching material produced consists of 25 idea cards, 5 individual work guides for the students and 10 demonstrational works with photographs. The raw material was drawn up according to the national curriculum and the results of the survey. Two experts, who gave feedback to the teaching material said that, the teaching tool makes teachers work easier, it gives ideas and for students it gives an opportunity to do independent work. According to expert feedback, were made corrections in the teaching material.