Pille-Riin Lillepalu

“INSPITSENDI TÖÖPROTSESS UGALA TEATRI LAVASTUSTE “KAHE ISANDA TEENER” NING “PRINTSES LULUU JA HÄRRA KERE” NÄITEL” (juhendaja Irene Hütsi, MA).

LÜHIÜLEVAADE: Lillepalu lõputöö käsitleb inspitsiendi tööprotsessi kahe Ugala Teatri lavastuse „Kahe isanda teener“ ja „Printsess Luluu ja härra Kere“ näitel. Töö eesmärk on analüüsida inspitsiendi tööülesandeid ning võrrelda tegelikkust kirjapanduga ehk siis ametijuhendiga – seda läbi isikliku kogemuse alustava teatritöötajana.

Töö annab detailse ülevaate lavastusprotsessi erinevatest etappidest inspitsiendi silmade läbi, selle detailiderohkusest ja komplitseeritusest. Vaatluse alla võetud kaks erinevat lavastust toovad hästi välja, kuivõrd inspitsiendi ülesanded varieeruvad sõltuvalt materjalist, millega töötatakse. Mõlema lavastuse puhul on kirjeldatud inspitsiendi tööd prooviperioodi erinevates etappides ja etenduste andmise ajal nii statsionaaris kui väljasõitude puhul. Eraldi peatükis käsitletakse probleeme ja takistusi, mis mõjutasid nii lavastusprotsesse tervikuna kui ka inspitsiendi tööd. Minu hinnangul on Lillepalu oma lõputöös jõudnud inspitsiendi töö tuumani ehk põhiküsimusteni – kuidas hoida tasakaalu loomingulise ja tehnilise meeskonna vahel, ning tulla toime erinevate probleemide ning väljakutsetega loomingulises protsessis. Viimane osa on pühendatud enesereflektsioonile, kus autor analüüsib ennast läbi lavastusprotsesside ning annab hinnangu oma tööle. Eraldi tooksin välja autori võime distantseeruda kogutud materjalist ning erapooletult ning samas delikaatselt kirjeldada ja analüüsida loomingulise protsessi nüansse.

Töö laiema mõjuna näen võimalust täiendada olemasolevaid ametijuhendeid ning samuti kasutada antud materjali tulevaste inspitsientide koolitamisel. Head lugemist praegustele ja tulevastele teatritöötajatele ja kõikidele huvilistele!

Irene Hütsi, MA
Etenduskunstide osakonna projektijuht
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia

LÄBITUD ÕPPEKAVA: teatrikunsti visuaaltehnoloogia õppekava.

ESTER DSpace

Lavakujunduse makett
„Kahe isanda teenri“ lavaesine
„Kahe isanda teenri“ lava koos liigutavate lainete ja gondliga
Peeter Konovalov läbi taeva kumamas
Peeter Konovalovi koht lava taga
Söögistseeniks valmis olev rekvisiidilaud koos järjekorraga
„Printsess Luluu ja härra Kere“ kuningaloss
„Printsess Luluu ja härra Kere“ kohvikupilt
„Printsess Luluu ja härra Kere“ Väino majas
„Printsess Luluu ja härra Kere“ Luluu toas
Lavakujunduse makett
Foto: Laagriküll 2014

 

SUMMARY: With this written diploma work I attended as stage manager at two productions: „Servant of Two Masters“ directed by Vallo Kirs, and Estonian children story „Princess Luluu and Mr Kere“, directed by Marika Palm. Both of the productions premiered on big stage at the theatre Ugala, Viljandi.

The main purpose of this diploma work is to analyse the tasks of a stage manager in Ugala Theatre, in comparisment with the official document of work directives within the theatre. Also, I brought up some bigger problems occured at the production preparations and planning, which strongly affected rehearsals – such as problems with rehearsal planning and with scenery.

I start with introducing the theatre, productions and describing the rehearsal process in general. Then I introduce the work directives and start to analyse the tasks occured in reality, dividing them by a rehearsal periode. After that I proceed with problem analysis and also analyse my personal development.

At the analysis of comparisment of tasks in reality and in written, I discovered that there are some aspects that are not noted in the written directives, mostly regarding to responsibilities and details of assisting the organising of rehearsals and shows. Still, as the rehearsals develop, there stage manager often has no hesitation about who should fill the task. Maybe also because while working as a stage manager, I had not seen the directives just yet, but also because the tasks develop naturally out of unexpected situations and stage manager takes the responsibility in problem solving.

The work of stage manger is very hard to define with certain tasks, because a lot depends on a production. Still, I have found some general aspects that are comparable and help to plan stage managers tasks. For me personally, with these two productions as my diploma work, the work of stage manager still seems varied enough to be certain that there is a lot more to discover.