“NOORE LAVASTAJANNA TUNNUSED (FEMINISM, SOOTUNNUSED JA SOONEUTRAALSUS TÄNAPÄEVA EESTI TEATRIS JA MINUS)” (juhendajad prof. Kalju Komissarov; Jaanika Juhanson, MA).
LÜHIÜLEVAADE: Käesolevas teoreetilises lõputöös „Noore lavastajanna tunnused (Feminism, sootunnused ja sooneutraalsus tänapäeva Eesti teatris ja minus)“ uurib autor feminismi ja sootunnuseid ja sooneutraalsust kaasaegses Eesti teatriloomes ning autori isiklikus perspektiivis.
Töös analüüsib autor iseennast kui noort lavastajannat, tuues välja teda lavastajana määratlevad märksõnad, mida töös nimetatakse üldistatult tunnusteks. Seeläbi on teoreetilise lõputöö olemus rõhutatult subjektiivne ja isikukeskne, põhinedes lisaks teooriale ning Eesti teatriviljelejate arvamusavaldustele ka autori isiklikel arvamustel ning lavastamisteel kogetu kirjeldustel. Autorile näib, et teemad (feminism, sootunnused ja sooneutraalsus) on vaikivalt ning põhjendamatult saanud “mõttetu” ja “pseudo” sildistused. Soouuringute teemades kultuurivaldkonnas on diskussiooni tekitamine vajalik juba ainuüksi üleüldise teatrikriitilise mõtlemise arendamiseks. Seega on käesoleva töö eesmärgiks ka konkreetsete teemade aktualiseerimine ning arutelude tekitamine Eesti teatritegijate hulgas.
Töö ülesanne on küsida ning püüda vastata kolmele küsimusele: Mida tähendab feminism tänapäeva Eesti teatris ja kas seda tajutakse tänapäeva Eesti teatrimaastikul? Missuguseid tunnuseid määratlevad teatritegijad oma loomingus „mehelikeks“, missuguseid „naiselikeks“ või kas saab teatriloomes soolisust üldse kindlapiiriliselt eristada? Missuguseid märksõnu (tunnuseid) pean mina endale kui noorele lavastajannale iseloomulikuks ning kas nende tunnuste hulgas esineb selliseid, mida saaks nimetada “naiselikeks” ehk sootunnustest lähtuvateks?
Adeele Sepp
lõputöö autor
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: teatrikunsti õppekava.
SUMMARY: This final paper is a continuation of the work started last year, where I researched feminism and gender issues in contemporary Estonian theatre. I carried out a qualitative study using empirical materials: scientific and newspaper articles, lecture materials and survey results. The questionnaire for the survey included topics mentioned in this study (feminism, gender characteristics in creative works, gender roles in the theatre) and the aim of it was to examine the personal opinions of Estonian theatre authorities on these matters. The results intrigued me to analyse myself as a young directress and compare my findings with the survey results to answer the question – does my directorial creation contain any specific (female)gender characteristics.
The first chapter focused on investigating the characteristics of feminist theatre from the viewpoint of contemporary Estonian theatre personas. I asked whether feminist theatre is represented in Estonian theatre and found out that it is not a particular phenomenon, because historically there is no contact with the development of the feminist movement, which is why feminists have had little leverage in contemporary Estonian cultural space. Mati Unt, Renate Valme and Maike Lond were pointed out as representatives of feminist theatre.
In the second chapter I studied whether gender (masculinity/femininity) could possibly be regarded as an artistic and creative quality. I searched for patterns in what the survey participants consider a „feminine“ and „masculine“ trait in art. Most (12 out of 20) found distinguishable gender characteristics in their own creation, the rest believed that gender characteristics cannot be distinguished.
In the third chapter I sequenced a series of important key words or characteristics that I feel are essential to me as a creative person. Through thorough self-analysis and by comparing myself with the male participants of the survey I came to the conclusion that these traits are unisex and do not have specific correlation with either gender. From that conclusion I derived that my creation as a directress does not have any inherent “feminine” qualities.
The subjects researched in this paper have led to a better understanding of myself as a directress and I am satisfied with the results.