Katrin Kubber

“TÜ VKA TANTSUKUNSTI ERIALA ÜLIÕPILASTE ANALÜÜSI- JA SÕNASTAMISOSKUSE ARENDAMINE TANTSUETENDUST ANALÜÜSIMA SUUNAVA KÜSIMUSTIKU LOOMISE KAUDU” (Juhendaja Kai Valtna)

LÜHIÜLEVAADE: Minu lõputöö eesmärk oli koostada küsimustik tantsuetenduse analüüsiks, kus vastavate küsimuste moodustamise kaudu, laieneks tantsutudengi oskus enda loome- ja etendajakogemuse sõnastamiseks, analüüsimiseks ning vaataja konteksti paigutamiseks.

Selleks, et eesmärgini jõuda, viisin tudengitega läbi auditoorsed kohtumised/tunnid, kus suunasin neid sõnastama ning mõtestama enda kogemust valdkonna praktikutena. Lisaks, et paigatada tudengi enda tegevus (lavastused, etendajakogemused) võhivõõra vaataja konteksti, tutvusime performatiivse teose analüüsis toimuvate loogikatega ning kitsamalt ka tantsuetendustele tehtavate etteheidetega. Neid osiseid kokku sulandades tekkis küsimustik tantsuetenduse analüüsiks, mis ühelt poolt on antud protsessi õpiväljundiks, pärinedes neilt kui praktikutelt [etenduskunstide üliõpilastelt, kellel on etendaja, looja ja vaataja (tantsuetenduse publikuliikme) kogemus], arvestades ning mõeldes tavavaatajale (tantsuvaldkonna välisele või vähese kokkupuutega inimesele), kuid mille tööprotsessi käigus toimus teiselt poolt nende enda loomeprotsessi mõtestamine/analüüs ning sügavam mõistmine.

Kohandatud väljalõige Jaanika Juhansoni retsensioonist tööle: näen sellel tööl kasutusvaldkonda nii tantsukunsti tulevaste tudengite, aga ka teiste erialade (sh lavastajaõppe) puhul. Töös tekkinud küsimustikku saab ühtlasi soovitada uurijatelegi, pakkudes lisa töös mainitud mainekate uurijate analüüsiküsimustikest välja jäänud valdkondadele ja teema-asetustele. Näitliku õppematerjalina on võimalik tööle ka viidata kui metoodika väljatöötamise kirjeldusele ja analüüsile, mis on rakendatav erinevate küsimustike tekitamisel või probleemiasetuste ühisel sõnastamisel.

Sisukat tööga tutvumist ja kaasamõtlemist!

Katrin Kubber

Lõputöö autor

TÜ Viljandi kultuuriakadeemia

LÄBITUD ÕPPEKAVA: Tantsukunst

ESTER DSpace

 

SUMMARY: The title of this thesis is “Developing the Analyzing and Phrasing Skills of Dance Performances in TU VCA Dance Art Speciality Students by Creating a Guiding Questionnaire”.

The aim of my thesis was to create a questionnaire for analyzing dance performances, in which the students’ skills for phrasing, analyzing and seeing the audience’s point of view of their creative and performing experiences is developed through forming questions.

To reach this goal, I held through auditory meetings with dance students, in which I guided them to give sense to and phrase their experiences as a performer, a creator and a member of audience. We dealt with the logics of analysis and also with the reproaching of dance performances. By cooperating these parts, a questionnaire was made. Creating the questions guided and developed the participants’ skills for finding a deeper meaning in their experiences and analyzing it. I believe this questionnaire could be used as educational material in universities and/or in hobby education. The questionnaire is targeted to expanding creative fields and audience’s point of view, which can raise challenges particularly on cognitive level to people who work in the dance field.