“HUUMOR (TANTSU)HARIDUSES” (Ele Viskus)
LÜHIÜLEVAADE: Lõputöös uurin huumori kasutamist hariduses ning kitsamalt tantsuhariduse kontekstis, otsides vastuseid uurimisküsimustele: Kuidas esineb huumor õpikeskkonnas? Milline on huumori mõju õpikeskkonnale? Kas ja kuidas saab huumor toetada tantsuharidust? Esimene peatükk avab, mis on huumor ning kuidas seda on varem uuritud. Tutvustan kolme enamlevinud huumoriteooriate suunda: üleoleku-, leevendus- ja inkongruentsiteooriad. Teises peatükis annan ülevaate huumoriuuringutest hariduse valdkonnas ning toon välja huumori positiivsed ja negatiivsed hariduslikud mõjud. Kolmandas peatükis analüüsin huumori kasutamise võimalusi tantsuhariduses, avades huumori seost loovusega, sest huumorit ja loovust võib pidada sarnasteks kognitiivseteks protsessideks. Töö eesmärk on pakkuda soovitusi huumori kohta igasuguses õppetöös sotsiaalse vahendina ning spetsiifilisemalt tantsuhariduses loomingulise, genereeriva tööriistana, sest kui huumor on teretulnud hariduses, võib see positiivselt mõjutada õpilaste õppimist, käitumist ja loomingut.
Elle Maria Viies
Lõputöö autor
TÜ Viljandi kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: Tantsukunst
SUMMARY: In this thesis, I study the use of humor in education, more specifically in dance education, through research questions: In what ways humor present in the learning environment? What is the effect of humor on the learning environment? Can humor support dance education and if yes, how? The first chapter discusses the nature of humor and how it has been studied in the past. I introduce the three most common theories of humor: superiority, relief and incongruity theories. In the second chapter, I provide an overview of humor research in the field of education and highlight the positive and negative educational effects of humor. In the third chapter, I analyze the possibilities of using humor in dance education, studying the connection between humor and creativity, because both can be considered similar cognitive processes. The aim of the work is to offer recommendations about humor as a social tool in teaching in general and more specifically as a creative, generative tool in dance education, because if humor is welcomed in education, it can have a positive effect on students’ learning, behavior and creativity.