“MEREÄÄRSED MEESTEKAMPSUNID – KOLLEKTSIOON MUUSEUMILEIDUDE JA ERAKOGUDE AINETEL” (juhendaja Riina Tomberg, MA).
LÜHIÜLEVAADE: Pärimus ei ole oma olemuselt kunagi lõpetatud ahel, vaid kett millele lisatakse uusi lülisid. Erinevates pärimuspõhistes valdkondades võib see õnnestuda erinevalt, palju sõltub ka tegijast, tunnetusest, allikate tundmisest, lõimevõimest. Peenem näputöö on siinkohal ammendamatu põllumaa, kuniks muuseumis vanavara ja keras lõnga.
Liina Laaneoja lõputöö lähtekohaks on kolm museaali – Muhu, Noarootsi ja Jämaja meestekampsunid – ning teated nende päritolust ja kandmistest. Need mereäärsed kulunud mehised rõivaesemed on olnud inspiratsiooniks kaasaegsete kudumite kollektsioonile, mis võiksid vabalt kaunistada nüüdseaja meest, panna ta mõtlema seostele minevikulisega ning nõutama temalt riideeseme auga väljakandmist. Liina Laaneoja töödes on asjatundlikkust kaasaegsete lahenduste leidmisel, samas ei kao vanad mustrid ja kord kasutatud võtted ära, vaid on äratuntavatena endiselt alles. Uuedvanad kampsunid on värvikad ja ilusad, mis võiksid elustada nii meie ühist avalikku ruumi kui kontoriroti lauatagust argipäeva.
Töös on praktilist asjalikkust, mis avab meile loomeprotsessi üksikasjad otsast lõpuni. Töös on ka huumorimeelt tõestamaks, et antud kollektsioon on täiesti kooskõlas kaasaegsete suureilma meestemoe trendide ja värvivalikutega. Loomeprotsessi analüüsile lisandub olulise peatükina ka kollektsiooni turunduse ja müügiga seotud osa. Liina Laaneoja loome- ja turunduspesa asub Tartus Antoniuse õues tegutsevas Etnostuudios, turustamine käib omaloodud ettevõtte Sing Sale Pro OÜ kaudu. Lisaks müügitööle seal, Tartu ja Tallinna poodides ning laatadel on plaanis üha laiendada võrgupõhist äritegevust. Juba praegu on Facebook väga oluliseks äritegevuse vahedajaks, kus Külluslike Etnokudumite lehel on juba ligi 1400 fänni, kellega käib aktiivne suhtlus ja infovahetus.
Mereäärsete meestekampsunite kollektsioon, selle loomise ja turustamisega seotud tegevus on tore näide vastutus- ja stiilitundlikust pärimusärist, millesse Liina Laaneoja ja tema kaasvõitlejad Eestis sukeldunud on. Paistab, et seda tegevust meil hääbumishirm ei ohusta. Tõestab ju ka see töö, et teadmised ja oskused, mis etnograafilist allikmaterjali tänapäevase trendi- ja müügiilmaga vastutustundlikult sillastavad, on üha suurenemas.
Madis Arukask
dotsent/vanemteadur
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: rahvusliku tekstiili õppekava.
SUMMARY: Men’s knitwear collection inspired by Muhu, Saaremaa and Noarootsi knitted jackets from museums and private collections
The knitted jackets I described in my previous paper from May last year “Making and decorating of men’s jackets in the Muhu island in the second half of the 19th century and the first half of the 20th century”, and three more men’ s jackets described in the current paper, inspired me to create a knitwear collection for men. This collection contains nine knitted jackets made from woollen yarn: two of them are inspired by Noarootsi jacket, three by Jämaja jacket from Saaremaa island, and four by jackets from Muhu island. All of them are colorful and lavishly decorated, using high-quality materials (woollen yarn, cotton fabric, ribbons) and different handicraft techniques: knitting, embroidery, sowing, and ribbon weaving.
This collection is made for a modern man for casual or, depending on accessories, for smart casual style. These jackets will never go out of fashion, because they are made in a traditional style and in an individual way: every jacket in this collection is different from others. The owners of these jackets will have something no one else has.
The main focus of this paper is laid on how this collection was created: a description of sources of inspiration – jackets from museums and private collections; a description of the production process and price calculations; plans for sales and marketing. This collection is produced for commercial purposes. Sales and marketing will be done by company Sing Sale Pro OÜ, established by Liina Laaneoja and Annika Vaalma in February 2014.