Maarja Nuut

“KÕLAKUJUD” (juhendaja Juhan Suits, MA).

LÜHIÜLEVAADE: Suurepärase noore pärimusviiuldaja Maarja Nuudi loov-praktiline lõputöö „Kõlakujud“ käsitleb viiuli ning viiulimuusika kasutust eesti pärimusmuusikas. Kõlakujud on autori sõnul eesti pärimusmuusikas leiduvad laadid, rütmid, meeleolud ja võnked, mis meid liikuma inspireerivad ning muusikat looma kutsuvad.

Töö kirjalik osa annab põgusa ülevaate Maarja Nuudi erialase arengu teest ja järjekindlatest muusikalistest otsingutest. Muuhulgas kirjeldab autor, kuidas ta on jõudnud mõningate muusiku jaoks maailmavaatelise tähtsusega tõdemusteni – kammertooni pidev tõus ning üsna hiljuti ootamatult epideemiliselt levinud üleüldine heliskaalade võrdtempereerimine on muusikat tundmatuseni muutnud. See pole muidugi iseenesest mingi uudis – kõik muusikud on seda kuulnud -, kuid enamasti ei ole klassikalise kooliga noored muusikud piisavalt motiveeritud selleks, et ise selgete järeldusteni jõuda ja muusika lugemise tee asemel muusika tajumise rada valida. Maarja Nuut on ilmselgelt juba mõnda aega viimast rada astunud – selgete ja leidlike näidete ning viidetega illustreeritud mõttekäigud ei jäta selles vähimatki kahtlust.

Töö käigus valminud lummava kontserdi kava koosneb Eesti rikkalikust pärimusmuusikasalvest pärinevatest, enamasti soolona esitatud ning suurepäraselt läbi tunnetatud lugudest, esitustes peegelduvad selgesti töös kirjeldatud mõtted ja ideed. Materjalivalikut kirjeldades on autor muuhulgas toonud välja kuldaväärt põhimõtte – kui lugu kõneleb mängijaga, kõneleb ta ka publikuga. Ka allakirjutanu kindel seisukoht on, et nii nagu ei ole jutuvestjal lootust rääkida veenvalt muinasjuttu, millest ta ise aru ei saa, pole ka muusikul mõtet mängida lugu, mis temaga ei kõnele – sellisel juhul pole ka sada nooti sekundis sentigi väärt. Maarja Nuudi diplomikontsert koosnebki lugudest, mis teda just praegu isiklikult kõnetavad. Läbi muusiku avaneb neil nüüd võimalus kõneleda ka meie – kuulajatega.

Kokkuvõtteks võib öelda, et Maarja Nuudi loov-praktiline lõputöö „Kõlakujud“ on igas mõttes väga õnnestunud projekt ning väärt lugemis- ja kuulamismaterjal igale pillimehele, eelkõige pärimusmuusikat paremini tunnetada soovivatele klassikalise haridusega noortele muusikutele.

Juhan Suits, MA
pärimusmuusika lektor
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia

LÄBITUD ÕPPEKAVA: pärimusmuusika õppekava

ESTER DSpace

SUMMARY: This written paper gives a brief overview of the concepts concerning estonian traditional violin music and playing traditional music in general that concern me the most. Some of these ideas have taken shape during the three years I have studied in University of Tartu Viljandi Culture Academy, some of them come from a time when I didn`t know anything about traditional music. I will express all these thoughts and values through music on my diploma concert “Shapes of sound”. Obviously this paper doesn`t signify something that is final or at an end, it is a work in progress. In fact, being a musician is a lifelong process and this is just an opportunity to summarise what I have accomplished so far, so I can move on from a fresh point of view. Everybody has something that drives them to create music. For me, that “something” is estonian traditional music. Different scales and rhythms, moods and vibes that are inspired from movement and inspire us to move. These are the shapes of sound. “Shapes of sound” is my tribute to old estonian folkfiddlers. I hope that my concert will inspire young musicians to immerse themselves in the nuances of our rich tradition.

The written part of the paper is divided into three parts. In the first chapter I elaborate on the reasons why I have chosen to use a tuning less commonly known. In the second chapter I briefly analyze the correlations between dance and music. In the final chapter I give an overview of the structure of my concert and the criterias concerning my choice of repertoire. I describe the tunes that are going to be performed and the ensembles that are performing them. The diploma concert will be held on the 1st of June 6 pm in the Grand Hall of Estonian Traditional Music Center. I would like thank Cätlin Jaago for the help and advice she has given me.