“GEOMEETRIA ÕMBLEMISE TUNNIS. TÖÖJUHENDID GEOMEETRILISE PÕHIPLAANIGA KOTTIDE ÕMBLEMISEKS II JA III KOOLIASTMES” (Anu Pink)
LÜHIÜLEVAADE: Minu magistritöö teemavalik tulenes uuemate õppematerjalide puudusest – üldhariduskoolide õpilastele mõeldud õppematerjale on vähe ja internetis leiduv on võõrkeelne ning kõikuva kvaliteediga. Teemaks valisin kottide õmblemise, vormiks videojuhendid kui kaasaegse viisi iseseisvaks tööks ja nendega paralleelselt ka kirjalikud tööjuhendid.
Magistritöö eesmärgiks oli koostada põhikooli II ja III kooliastmele õppematerjal erinevate geomeetrilise põhiplaaniga kottide õmblemiseks ning täiendada neid õpilaste ja käsitööõpetajatest ekspertide hinnangule toetudes.
Töö koosneb kolmest peatükist, millest esimeses on antud ülevaade nüüdisaegsest õpikäsitusest, keskendudes peamiselt lõimingule. Teine peatükk on pühendatud õppematerjalide koostamise teooriale ja praktikale. Uurimus, selle läbiviimine, andmeanalüüs ning tulemused kajastuvad töö kolmandas peatükis.
Uurimistöö käigus koostasin koostöös Saara kirjastusega neli õppevideot ja nendega paralleelselt kirjalikud tööjuhendid, mis ühendavad põhikooli riiklikule õppekavale toetudes käsitöö geomeetriaga. Õppevideod on valminud koostöös Saara Kirjastusega ning filmitud sealsetes stuudiotingimustes. Õmblemise õppevideote koostamis- ja filmimisprotsess on töös suhteliselt detailselt kajastatud, kuna see on väga spetsiifiline ning üksikasjalik kirjeldus võib osutuda kasulikuks teiste samalaadsete videojuhendite loomisel. Lisaks videojuhenditele koostasin ka kirjalikud tööjuhendid, mida võib kasutada paralleelselt videojuhenditega või vajadusel ka iseseisva õppematerjalina. Õppevideote esialgse katsetamise käigus selgunud kitsaskohad nõudsid põhjalikumaid selgitusi ja suuremat detailsust kirjalike tööjuhendite koostamisel.
Videojuhendeid katsetasid koolitunnis või kodus V-IX klassi õpilased. Õppematerjalile tagasiside saamiseks viidi õppevideoid katsetanud õpilaste ning käsitööõpetajatest ekspertide seas läbi uuring. Uuringus osalenute hinnang loodud õppematerjalile oli positiivne, kõnealust õppematerjali peetakse II ja III kooliastme õpilastele iseseisvaks tööks sobilikuks. Parimaks peeti õppevideo ja kirjaliku tööjuhendi kombinatsiooni.
Õppematerjali täiendati ekspertide ja õpilaste soovituste kohaselt.
Käesoleva magistritöö raames valminud õppevideod ja kirjalikud tööjuhendid, mida on ekspertide ja videoid katsetanud õpilaste ettepanekute kohaselt on täiendatud, on kaasaegne õppematerjal, mida on soovi korral võimalik täiendada ja muuta. Saadud kogemused õmblemise videote koostamisel osutuvad kasulikuks, kui õmblemisjuhendite digitaalset kogu soovitakse täiendada.
Pille Pirk
Lõputöö autor
TÜ Viljandi kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: kunstide ja tehnoloogia õpetaja