Marju Mäe

“GRUPIÕPPE METOODILISED ALUSED JA NENDE RAKENDAMISE VÕIMALUSED FLÖÖDI ALGÕPETUSES” (juhendajad Maret Tomson, Neeme Punder).

LÜHIÜLEVAADE: Eestis on seni eelistatud flöödi algõpetuses individuaalõpet. Lõputöö vaatles põgusalt grupiõppe mõningaid meetodeid, mida on kasutanud erinevate riikide pedagoogid. Grupiõppe metoodikat puhkpillidele (sealhulgas ka flöödile) seni Eestis käsitletud ei ole.

Töö eesmärgiks oli kaardistada, milliseid õppemeetodeid (grupiõpe, individuaal, kombineeritud) Eesti muusikakoolide flöödiõpetajad eelistavad ja kasutavad, selgitada välja, milline on muusikakoolide flöödiõpetajate grupiõppe rakendamise kogemus ja kuidas nad hindavad selle meetodi tulemuslikkust võrreldes individuaalõppega.

Töö eesmärk saavutati empiirilise uuringu abil, mille küsimustikule vastas 48 flöödiõpetajat (80% küsitletuist ja Eesti flöödiõpetajatest). Küsitlus näitas, et 73% flöödiõpetajatest ei poolda flöödiõpetuses grupiõpet, vaid individuaalõpet. Kõige suuremateks grupiõppe vastasteks flöödiõpetuses on muusikapedagoogilise kõrgharidusega, pika õpetajastaažiga ja flöödiõpetaja kvalifikatsiooniga õpetajad. Põhjenduseks tuuakse, et individuaalõpe võimaldab laskuda detailidesse ja arvestada õpilase eeldustega. Praegust flöödiõpetuse taset hindavad flöödiõpetajad heaks tänu individuaalõppele, mis laseb lapsele läheneda individuaalselt, vastavalt tema võimetele ja füüsilistele eeldustele.

Grupiõpet soovitatakse kasutada huviringides, kus pole kohustust jõuda mingile õppekavas ettemääratud tasemele. Vaatamata sellele, et ei soovita lapsi grupis õpetada, märgitakse ikkagi ära ka grupiõppe positiivsed küljed: grupi toetav mõju, koostöö ja ansamblimängu õppimine, enesekindluse arendamine jm.

Uurimuses selgus, et grupiõppe suhtes ollakse skeptiline ka seetõttu, et puudub vastav õppematerjal. Seda puudujääki korvab osaliselt Marju Mäe lõputöö, kus antakse metoodilist nõu, kuidas õpetaja saab tegeleda korraga mitme õpilasega ning kuidas võimaldada koosmusitseerimist ka algajatele tehes sellega muusikaõpetust veelgi atraktiivsemaks.

Maret Tomson
Lektor
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia

LÄBITUD ÕPPEKAVA: koolimuusika õppekava

ESTER DSpace

SUMMARY: In Estonia, individual study has been the main method for instrument teaching whereas elsewhere in the world group method has also been practised. The purpose of current work is to observe some methods of group study that have been used by pedagogues in different countries.

Methodology of the group method for brass instruments (including flutes) has not been disserted in Estonia.

The purpose of current work is to chart which teaching methods (group method, individual study, combined methods) flute teachers of Estonian music schools prefer and practice, find out the experience of group method and how they value the efficiency of group method compared to individual study.

I achieved the purpose of my work by carrying out empirical research, with questionnaires answered by 48 flute teachers (80% of informants and 80% of Estonian flute teachers). The quantity of sampling gives the opportunity to make conclusions and generalisations.

Questionnaire demonstrated that 73% of flute teachers do not teach with group method, id est they favour individual study. Herewith is verified hypothesis erected in the preface.

The biggest opponents of group studies in flute teaching are teachers with higher education in musical pedagogics, long work experience and a flute teacher’s qualification. In the favour of individual study are the possibilities of going deeper in details and consider the pupil’s capabilities. Existing level in flute teaching is considered to be good because of the individual study which allows a personal approach according to the child’s abilities and physical capabilities.

The group method is suggested to be practised in extracurricular activities where there is no obligation to reach a certain level. Regardless of the unwillingness to teach children in group, the positive aspects of the group method have been brought out: the support of the group, collaboration and learning to play in an ensemble, to evolve self-confidence etc.

Current research should be continued to evolve didactical principles for the group method in flute lessons. The main reason for scepticism concerning group method, brought out by the informants, was the absence of particular and expatiated educational material.