“LÕIMITUD AINE- JA KEELEÕPPE PÕHIMÕTETEL PÕHINEV II KOOLIASTME KODUNDUSE ÕPPEMATERJAL RÕIVASTE HOOLDUSE TEEMA ÕPETAMISEKS” (Juhendaja Irja Vaas)
LÜHIÜLEVAADE: Lõputöö peamiseks eesmärgiks oli koostada eestikeelne töölehtede kogumik vene õppekeelega kooli II kooliastme kodunduse tundi rõivaste hoolduse teema õpetamiseks. Lõputöö teema kujunes välja probleemist, millega puutuvad praeguses Eestis kokku kõik venekeelsed koolid, kes soovivad luua õpilastele lisavõimalusi eesti keele omandamiseks. Nimelt puuduvad korralikud ja ühtsed õppematerjalid erinevate eestikeelsete ainetundide läbiviimiseks.
Magistritöö teoreetiline osa annab lühiülevaate venekeelsete koolide üleminekust eestikeelsele õppele, tuvustab lühidalt lõimitud aine- ja keeleõpe põhimõteid ning õppematerjali koostamise lähtealuseid.
Magistritöö praktilise osa jaoks on koostatud töölehtede komplekt, mis koosneb kuuest töölehest, lisaks on üks tööleht teema alustamiseks ja lõpetamiseks ning ristsõna. Töölehed on koostatud järgmistel alateemadel – rõivaste hooldusmärgid, hooldusmärgid minu rõivastel, pesuained, pesu pesemine ja kuivatamine, minu pere pesumasin ning triikimine. Lisaks valmis töölehtede juurde teema õpetamiseks Memoriini mäng ja hooldusmärkide kaardid. Hooldusmärkide kaarte saab kasutada rääkivate seinte materjalina.
Koostatud töölehti katsetasid nii õpilased, kui ka eksperdid. Ning õpilastelt ja ekspertidelt saadud tagasiside analüüsi tulemusena parendati ja täiustati töölehti.
Kuid ega töölehed üksinda ei õpeta õpilasele teemat, selleks on ikkagi vaja õpetajat, kes ehitab üles tunni ja lõimib töölehed tundi.
Margit Pinna-Valge
Lõputöö autor
TÜ Viljandi kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: Kunstide ja tehnoloogia õpetaja (Käsitöö ja kodunduse õpetaja eriala, Kunstiõpetaja eriala)
SUMMARY: The aim of this thesis was to compile a collection of worksheets in Estonian for teaching clothes maintenance in the framework of the home economics course to students in the second stage of study at schools with Russian as the language of instruction. The topic of this thesis was conceived from the issue that all schools with Russian as the language of instruction face in Estonia if they aim to create more opportunities for learning Estonian: there are no high-quality and uniform materials available for conducting various Estonian-language lessons.
The theory chapter of this thesis gives an overview of the transformation of Russian-language schools to adopting Estonian as the language of instruction, introduces the principles of content and language-integrated learning, and provides the foundations of developing study materials.
A set of worksheets was compiled for the practical part of this Master’s thesis. The set contains six worksheets, a worksheet for beginning and closing the subject, and a crossword puzzle. The worksheets were developed for the following sub-topics: laundry symbols, the laundry symbols on my clothes, laundry products, washing and drying clothes, the washing machine my family uses, ironing. In addition, a memory game and cards with laundry symbols were made to supplement the worksheets. The cards of laundry symbols can be used as a talking wall study material.
The developed worksheets were tested by students and experts, the feedback was analysed, and the worksheets were improved and enhanced upon these results.
However, the worksheets alone are not enough to teach the subject – a teacher is needed to prepare the class and integrate the worksheets to the lesson.