Meelika Hainsoo

“TRADITSIOONILISTE LAULUMÄNGUDE KASUTUSVÕIMALUSED TÄNAPÄEVAL” (juhendaja dots. Janika Oras).

LÜHIÜLEVAADE: Loomingulise magistrieksami kirjalik osa Traditsiooniliste laulumängude kasutusvõimalused tänapäeval Loomingulise magistrieksami kirjalikus osas tutvustan ja analüüsin traditsiooniliste laulumängude kasutusvõimalusi tänapäeval. Toon välja kaks suuremat kasutusvaldkonda: uurimuse esimene pool keskendub laulumängude kasutamisele töös pedagoogina ja teine laulumängude interpreteerimisele kontsertolukorras laval. Laulumängud materjalina on köitnud minu tähelepanu palju aastaid ja mõlema kasutusalaga olen põhjalikult oma praktilise tegevuse käigus ka tegelenud. Nimetatud teemade analüüsis tuginen suures osas oma kogemustele ja praktilise õpetaja ning esineja intuitsioonile, kuid seisukohtade mitmekesistamiseks ja enda mõtlema ergutamiseks olen viinud läbi poolstruktureeritud intervjuud. Minu intervjueeritavateks on 4 inimest, kellest kahele esitasin pedagoogilist osa puudutavaid ning kahele lavalise interpretatsiooni valdkonda hõlmavaid küsimusi. Kirjatöö analüüsiosas kõrvutan saadud informatsiooni oma õpetamis- ning esinemispraktikaga ja püüan leida lahendusi põhilistele laulumängude õpetamisega ning interpreteerimisega seotud probleemidele. Lavalist interpretatsiooni kajastava osa alla mahub ka minu magistrikontserdi Mi saisa väräjen kava koostamise ja muusikaliste seadete loomise analüüs ning kontserdi kontseptsiooni lahtikirjutamine.

Meelika Hainsoo
töö autor, magistrant
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia

LÄBITUD ÕPPEKAVA: muusikapedagoogika magistriõppekava.

ESTER DSpace

SUMMARY: The possibilities of using traditional song games nowadays

The present paper is a part of Master’s examination in the joint MA programme of Traditional Music at the University of Tartu Viljandi Culture Academy and the Estonian Academy of Music and Theatre. In the written part of the creative Master’s examination, the author analyses the possibilities of using traditional song games nowadays, concentrating on the use of song games in her work as a teacher as well as interpreting song games on stage during concert. Both teaching and performing have for a long time been intertwined with the author’s work and creation. The analytical part of the thesis mostly focuses on the author’s experiences juxtaposed and complimented with the results of interviews conducted with the active practitioners of song games.

The chapter on pedagogical work is divided into two parts, the first focusing on questions that arise when teaching song games to children, and the second on problems that occur when using song games in adult training. The division is vital since the author suggests that regarding the ages of target groups, the issues related to teaching are different. The author analyses shortcomings that occur in teaching and introduces various approaches to teaching traditional song games nowadays.

The chapter on stage interpretation is also divided in two. The first part describes and analyses the author’s experiences of performing song games on stage for 11 years as the soloist of folk band Vägilased. In the second part of the chapter, the author presents the principles of compiling the repertoire for her traditional song game based concert Mi saisa väräjen that constitutes a part of her Master’s examination, as well as analyses the concept of the concert. The author states issues related to preserving the functionality of song games that arise when interpreting them on stage. The chapter on stage performance focuses on how to create suitable conditions for playing along in concert situation. Analysing these issues as well as her own experiences, the author offers solutions and means by which the format of concert can be made more natural and flexible for playing along.