“MUUSIKALISE LIIKUMISE RAKENDAMISEST ÜLDHARIDUSKOOLI I KOOLIASTMES VILJANDIMAA NÄITEL” (juhendaja Kristi Kiilu, PhD).
LÜHIÜLEVAADE: Käesolev magistritöö keskendub muusikalise liikumise käsitlustele ja rakendamisele Viljandimaa põhikoolide I kooliastmes. Uurimuses käsitletakse muusikalist liikumist üldhariduskooli muusikaõpetuse õppetegevusena, kuid uurimus pole seotud tantsukunsti fenomenoloogiaga.
Magistritöö eesmärgiks on kaardistada õpetajate muusikalise liikumise käsitlused ja muusikalise liikumise tegevused Viljandimaa põhikoolide I kooliastmes. Uurimisprobleem seisneb asjaolus, et muusikaõpetuse ainekava järgi peetakse musitseerimist (laulmist, pillimängu, muusikalist liikumist ja omaloomingut) I kooliastme muusikatundides olulisimaks õppetegevuseks. Ainekava ja selle vanuseastme arengulised iseärasused soovitavad muusikalise liikumise kasutamist, kuid puudub ülevaade, millisel määral ja kuidas seda tehakse. Uurimisprobleemist lähtuvalt püstitati järgnevad uurimisküsimused: 1) Kuidas käsitlevad muusikaõpetajad muusikalist liikumist? 2) Kuidas rakendatakse I kooliastme muusikatunnis muusikalist liikumist? 3) Milliseid ruume ja vahendeid kasutatakse muusikalise liikumise rakendamisel?
Magistritöös kasutati kvalitatiivset juhtumiuuringut ning uuritavateks oli viis Viljandimaa muusikaõpetajat. Mitmest allikast (töökavadest, küsimustikest, vaatlustest ja intervjuudest) pärit andmete kogumine võimaldas kasutada triangulatsiooni.
Uurimuse käigus saadi esitatud küsimustele vastused. Läbiviidud uurimuse tulemusena selgus, et muusikaõpetajate varasemad liikumiskogemused mõjutavad suhet liikumisse ja samuti tegevuste eesmärgistamist, teemade ja tegevuste omavaheliste integreerimise oskust ning vahendite kasutamist.
Võtmesõnad: muusikaline liikumine; muusikaline liikumine I kooliastmes; Émile Jaques-Dalcroze’i rütmika, Carl Orffi lähenemine, Ernst Idla liikumissüsteem.
Ingrid Juht
Magistritöö autor
EMTA ja TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: muusikapedagoogika magistriõppekava.
ABSTRACT: The present Master’s thesis „The Implementation of Musical Movement in I Level of Public Schools on the Example of Viljandimaa“ focuses on the approach to musical movement and the implementation of the latter in I levels of basic schools in Viljandimaa. In the research, musical movement is considered as a part of the public school music education. However, this research is not connected with the phenomenology of dance as art.
The aim if the Master’s thesis is to map the approaches of teachers to musical movement in I level public schools in Viljandimaa. The research problem manifests itself in the fact that according to the music education curriculum making music (i.e. singing, playing instruments, musical movement, self-production) is the most important study activity in the I level of school. The syllabus and the developmental idiosyncrasies to the syllabus suggest that musical movement be used, however, there is no overview how much and how it is done. Thus, ensuing from the research problem, the following research questions were posed: 1) How do music teachers approach musical movement? 2) How is musical movement implemented in music classes of I level of school? 3) What kind of facilities and instruments are used while implementing musical movement.
The qualitative case study was used in the Master’s thesis. The subjects were five music teachers of Viljandimaa. Gathering data from several sources (work plans, questionnaires, observations, interviews) enabled the triangulation of numerous methods.
The posed questions were answered during the research. As a result of the research, it was found that former kinaesthetic experiences of music teachers influence the approach to movement, aim at activities, integration between topics and activities, as well as implementation of instruments.
Keywords: musical movement; musical movement in level I of school; Émile JaquesDalcroze rhythmic, Carl Orff approach, Ernst Idla movement system.