Veinika Västrik

“AVINURME LÕIMERIPSTEHNIKAS PÕRANDAKATTED EESTIS ILMUNUD KUDUMISÕPETUSTE JA MUUSEUMIKOGUDE TAUSTAL NING KATSED KASUTADA LÕIMERIPSTEHNIKAT TÄNAPÄEVASTE LINASTE MATERJALIDE KUDUMISEL” (juhendajad Ave Matsin, MA; Vaike Reemann).

LÜHIÜLEVAADE: Magistritöös käsitlen kangastelgedel käsitsi kootud põrandakatteid. Keskendun ühele konkreetsele tehnikale – lõimeripsile, mille puhul kanga pikisuunas jooksvad lõimed on nii tihedalt kõrvuti, et koelõngu välja ei paista. Kui lõimed on vaheldumisi erinevates kontrastsetes toonides, saab moodustada piiramatul hulgal geomeetrilisi mustreid.

Uurimuse mõtteline kese on Avinurmest ja selle ümbruse küladest 2012. a välitöödel kogutud materjal sealsest lõimeripsiliste põrandakatete kudumise puhangust 1950.–1970. aastatel. Intervjuude põhjal selgus, et selle puhangu üheks olulisemaks eelduseks oli võimalus hankida Kreenholmi Manufaktuurist sobivat puuvillast lõime. Kuna kauplustes põrandavaipu müügil ei olnud, kujunes Avinurme kangakudujate jaoks lõimeripsiliste põrandakatete müümisest oluline (lisa)sissetulekuallikas. Hoolimata võimalikest spekulatsioonisüüdistustest käidi vaipu müümas nii Virumaa suuremates linnades kui ka kaugemates Eestimaa paikades kuni Saaremaani välja.

Selleks, et välja selgitada, kas tegemist oli lokaalse pärandoskusega, võrdlesin Avinurme välitöödel pildistatud põrandakatteid Eesti muuseumikogudes olevate lõimeripsiliste põrandakatetega. Vaatasin läbi Eesti kangakudumise käsiraamatutes ja ajakirjades avaldatud lõimeripstehnika kudumise mustrid, et teada saada, kas nende seas leidub Avinurme vaipade otseseid eeskujusid. Kokkuvõttes järeldasin, et Avinurme lõimeripstehnikas põrandakatete kudumise „juured“ ulatuvad küll 19. sajandi lõpu trükisõnasse, kuid põlvkondade jooksul oli kirjalik päritolu ununenud ja välja arenenud kohalikud eripärad (iseloomulik materjalide, mustrite ja värvitoonide kasutus).

Tänapäevaks moest läinud tehnika kaasaegsel kujul kasutusele võtmiseks katsetasin kolme erinevate omadustega linast materjali põrandavaipade kudumiseks. Peenest takulõngast valmis rekonstruktsioon ERM-i vaibakatkest (ERM 19237), jäme takunöör osutus lõimeripstehnika jaoks liialt karvaseks, linane niit andis kõige kvaliteetsema tulemuse.

Veinika Västrik
lõputöö autor
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia

LÄBITUD ÕPPEKAVA: pärandtehnoloogia magistriõppekava.

ESTER DSpace

Takunöörist kootud lõimeripsiline põrandariie
Põrandariide katke ERM 19237 järgi valmistatud rekonstruktsioon
Takunöörist kootud lõimeripsilised tekstiilkorvid
Takunöörist kootud lõimeripsiline põrandariie
Foto: Veinika Västrik

 

SUMMARY: This MA thesis titled “Rep weave rugs from Avinurme Parish in the context of Estonian weaving tutorials and museum collections: Experiments with rep weave technique to utilise contemporary linen materials” consists of research part and practical part.

In the research part of the thesis the tradition of making rep weave rugs in Avinurme Parish from the 1950s up to the 1970s was analysed. The most important reason for the outbreak of this regional tradition was the possibility to obtain appropriate cotton warp yarn from the Krenholm Manufacturing Company in Narva. As these homemade rugs were sold in different parts of the country, the rep weave floor textiles from Avinurme Parish have influenced furnishing practices all over Estonia.

In order to understand whether this can be labelled as local cultural heritage, I studied on the basis of Estonian museum collections what kind of rep weave rugs were made in the other parts of Estonia and how were the weaving practices influenced by the published handbooks. As a result of the analysis one may state that the patterns of the rep weave rugs, documented during the fieldwork trip to Avinurme in 2012, were not copied directly from the published journals and weaving handbooks. Despite the fact that rep weave technique reached Estonia through the late 19the century handbooks, the written origin of the technique was forgotten and it has been transformed to be the regional heritage craft. This knowledge fell back in the late 1970s, when the assortment of industrial floor covers in the shops increased that brought along, in turn, changes in furnishing trends. Due to the end of Soviet regime also the former warp materials have disappeared.

In the practical part of the thesis I experimented with linen materials available in Estonia that would allow to re-introduce this technique in the form that meets the present-day needs. Three examples of rep weave rugs and textile baskets were made utilising warps of different kind.